Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با تاکید بر گستردگی مفهوم نشاط اجتماعی، افزود: برنامه ریزان و صاحب نظران موضوع نشاط اجتماعی را به یکسری هیجانات آنی تقلیل ندهند و فکر نکنند که اگر هیجانات آنی مدیریت شود، در جامعه نشاط به وجود می آید.

رضا محبوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با تاکید بر اینکه مفهوم نشاط اجتماعی را به گذران اوقات فراغت تقلیل ندهیم، گفت: معمولا زمانی که از نشاط صحبت می کنی، جایگاه نشاط معنوی و یا مفهوم رضایت از زندگی را در کل نادیده می گیریم و یا به طور مثال اگر دو کنسرت در جامعه لغو شود می گوییم که نشاط کم شده است؛ این درحالیست که هر چند این موارد تاثیرگذار است اما مفهوم نشاط گسترده تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تقلیل نشاط اجتماعی به مفاهیم و برنامه هایی چون برپایی کنسرت،اشتباهی استراتژیک است
محبوبی بر لزوم تغییر نگاه در سیاست گذاری ها اشاره کرد و افزود: اگر فکر کنیم که نشاط اجتماعی را می توانیم با برگزاری چند کنسرت ارتقا بخشیم، اشتباهی استراتژیک است زیرا اثر تمهیدات ساختاری به مراتب بیشتر و پایدارتر از تمهیدات برنامه ای است که به صورت موقتی اجرا شود.

** سیاست ها و اقدامات برنامه ریزان تقویت کننده نشاط اجتماعی باشد
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: همه اقداماتی که در بعد سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها انجام می شود، باید از نظر نشاط اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم که چه پیامدهایی بر نشاط عمومی دارد و به بیانی دیگر، همه سیاست ها و اقدامات برنامه ریزان تقویت کننده نشاط اجتماعی باشد.
معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تصریح کرد: عامل مهم در ایجاد نشاط اجتماعی، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هاست و در علت یابی اینکه چرا نشاط اجتماعی پایین است نمی توانیم این مساله را به وضعیت عمومی از حیث شاخص های اقتصادی، شغل، بیکاری ارجاع دهیم.
وی ادامه داد: اگرچه مقولات اقتصادی و معیشتی بر کم و کیف شاخص های اجتماعی از جمله نشاط و امید اجتماعی تاثیر مستقیم دارد اما این موارد نیز ناشی از مجموعه ای از سیاست ها و برنامه هایی است که با آن جامعه اداره می شود و به هر حال در چارچوب همین سیاست ها و برنامه هاست که وضعیت اقتصادی و معیشتی هم پیش آمده است بنابراین تمرکز بر اصلاح سیاست ها و برنامه های مناسب تر و دقیق تر ضروری است.

** ایجاد نشاط مستمر نیازمند تغییرات بنیادین در سیاست ها و برنامه هاست
محبوبی با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری و تمهیدات زیربنایی برای تقویت نشاط اجتماعی در جامعه افزود: ایجاد نشاط مستمر نیازمند تغییرات بنیادین در سیاست ها و برنامه هاست و تا وقتی این ساختارها و این عملکردها تصحیح نشود، نمی توان انتظار داشت که با اقدامات روبنایی سطح نشاط جامعه را بالا ببریم.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال تا وقتی که نظام پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مبتنی بر رقابت کنکور باشد، به طور سیستماتیک سال ها جوانان و نوجوانان تحت تاثیر استرس مستمر قرار می گیرند و یا برپایی آزمون های مداوم در نظام آموزش و پرورش که البته وزیر آموزش و پرورش در این باره به حذف آزمون ها در دوره ابتدایی اشاره داشتند، روحیه نشاط اجتماعی را تضعیف می کند.

** تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماهه نخست هرسال بر سلامت روان افراد جامعه تاثیر منفی دارد
این جامعه شناس اظهار کرد: مثال دیگر درباره تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماهه نخست هرسال است که براساس مطالعات صورت گرفته از سوی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، اجرای این سیاست بر سلامت روان جامعه تاثیر منفی می گذارد اما این مساله صرفا به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر سلامت روان افراد جامعه اعمال می شود.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند انسان های توسعه یافته است و اگر افراد در هر سطحی از روح وروان سالم و بانشاط برخوردار باشند، عملکرد مطلوب تری خواهد داشت.

** ایران در میان 158کشور، رتبه 105را از نظر نشاط داراست
محبوبی وضعیت شاخص نشاط اجتماعی در جامعه را نامطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نشاط اجتماعی چندان مطلوب نیست به طوری که براساس گزارش سال 2016 از نظر شاخص های جهانی نشاط، ایران در میان 158کشور، رتبه 105را داراست.
این جامعه شناس با تاکید بر لزوم تغییرات ساختاری اساسی برای بهبود وضعیت نشاط اجتماعی، اظهار کرد: بهبود مولفه ها و شاخص های نشاط اجتماعی باید جدی گرفته شود زیرا در نقطه مقابل این مفهوم، شاهد گسترش آسیب های اجتماعی خواهیم بود و در واقع اگر به این مقوله توجه لازم نشود، بی هنجاری و نابسامانی اجتماعی بیشتری رقم می خورد.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها در تقویت نشاط اجتماعی، یادآور شد: رسانه ها پیشانی تماس مردم با پشت پرده سیاست ها هستند و اگر نگاه عالمانه و موشکافانه نسبت به سیاست ها داشته باشند می توانند در اصلاح ساختارها نقش موثری ایفا کنند همچنین ضروری است تا در مورد انتشار اخبار به پیامدهای آن توجه داشته باشند.
اجتمام**3229** 1418
خبرنگار: حنانه شفیعی** ناشر: مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش، ظرفیتی برای کاهش جمعیت کیفری

ایسنا/آذربایجان غربی بخشش و گذشت‌ از دیرباز در فرهنگ ایرانیان وجود داشته و با ورود اسلام به ایران بیش از قبل این موضوع در بین جوامع ایرانی عجین شد.

‌صلح و سازش یکی از موضوعات مهم برای دستگاه قضایی است و همواره نهادها و شوراهایی در جهت توسعه و نهادینه کردن امر صلح و سازش در کشور فعالیت دارند، بطوری که فعالیت آنها تاثیر مثبتی در کاهش اختلافات و جمعیت کیفری داشته است.

هرچند قبل از ورود به مساله صلح و سازش باید به این نکته توجه کرد که در گام اول باید با آسیب شناسی جلوی انواع آسیب های اجتماعی و بزه ها را گرفت و در گام بعدی با تقویت و نهادینه کردن صلح و سازش در جامعه و بین شهروندان از بروز بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد تا نتیجه آن کاهش جمعیت کیفری در استان باشد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اجرای  پویش «به حرمت امام علی (ع) می بخشم» با هدف فرهنگ سازی  امر صلح و سازش در جامعه بود، افزود: امیدواریم با برگزاری پویش‌های فرهنگی شاهد سازش های بیشتر در آذربایجان غربی باشیم.

عتباتی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار پرونده در آذربایجان غربی به کلانتری ها و پاسگاه های استان ارجاع شده بود، اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت دایره مددکاری، مشاوره اجتماعی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها جهت برقراری صلح و سازش در راستای سیاست‌های قوه قضائیه و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم برای تعدادی از افسران انتظامی، ابلاغ صلح یاری صادر شده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: این اقدام دستگاه قضایی استان موجب شد تا در سال گذشته با تلاش نیروهای دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کوپ‌های انتظامی استان، بخش قابل توجهی از دعاوی وارده به این واحدها به سازش و مصالحه ختم شود.

وی با اشاره اینکه فرهنگ سازی در حوزه صلح و سازش مورد توجه دادگستری آذربایجان غربی است، خاطرنشان کرد: این آمار سازش بالا، نشان از ظرفیت این واحدها در تبیین فرهنگ صلح و سازش در جامعه و کاستن از ورودی نامتعارف به محاکم دارد که بسیار ارزشمند است.

علی حسینی وکیل دادگستری نیز در گفت وگو با ایسنا افزود: در بحث صلح و سازش باید در گام نخست به این موضوع توجه کرد که اجتماع از فرد فرد اعضای جامعه و رفتار اجتماعی نیز از مجموع رفتارهای تک تک اعضای جامعه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه شخصیت فرد برمبنای آموزشی که از بدو تولد که تحت تاثیر آن است تشکیل می شود، تصریح کرد: اولین منشأ تربیتی یک فرد خانواده است و هر گونه کمی و کاستی در خانواده موجب تشکیل خط فکری غلط در فرد می شود لذا آموزش به خانواده ها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

حسینی با تاکید به اینکه مدرسه، رسانه ها و جامعه در مرحله بعدی شکل گیری تربیتی و ساخت شخصیت فرد، تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: جامعه ما تشکیل شده از یک بافت متکثر قومیتی است بر این مبنا که آموزش های فرهنگی هر قوم و هر جمعیتی گاها می تواند باعث سوءبرداشت و رفتارهای اجتماعی شود، مثلا وجود درگیری بین اقوام ۲منطقه نمونه ای از این سوء برداشت‌هاست که متولیان امر می توانند با به وجود آوردن ساز وکارهای اجرایی در پروسه های اجتماعی و خصوصا آموزش اجتماعی افراد و جامعه شرایطی ایجاد کنند تا تقابل و درگیری های ناشی از این موضوع به حداقل برسد و بهترین راه نیز ایجاد فرهنگ صلح و سازش است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ صلح و سازش موضوع جدیدی در جامعه ما نیست و از قبل از اسلام نیز این موضوع یک امر اخلاقی محسوب می‌شد و می توان گفت جامعه ما همیشه پذیرای فرهنگ صلح و سازش است، تصریح کرد: بعد از اسلام نیز موضوع صلح و سازش در کنار شکل اخلاقی، شکل دینی به خود گرفت و نقش زیادی در کاهش اختلافات داشته است.

وی با تاکید به اینکه بیشتر مشکلات حقوقی جامعه ما ناشی از نبود فرهنگ سازی و تعارضات ارتباطی است، یاد آور شد: تشکیل نهادهای صلح و سازش و شوراهای حل اختلافات و معضلات فرهنگی در کشور نشان از جایگاه مهم امر صلح و سازش است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه تاسیس شورای حل اختلاف و دادگاه صلح نشان از اهمیت مسئله صلح و سازش است، اظهار کرد: با تاسیس این نهادها میزان پرونده های مختومه و منجر به سازش افزایش یافته است که همین امر موجب خواهد شد که در آینده ورودی پرونده‌های قضایی، جمعیت کیفری و معضلات اجتماعی روند کاهش داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آنچه بسیار مهم است و قبل از هر اقدامی باید مورد توجه قرار گیرد این است که به گسترش فرهنگ صلح و سازش توجه جدی شود، خاطرنشان کرد: حفظ منافع عمومی، جلوگیری از هزینه طرفین، کاهش مجازات و معافیت از مجازات از برکات گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه است.

منصوره ایزدی یک جامعه شناس نیز در گفت وگو با ایسنا افزود: شناخت حق و حقوق شهروندی و احترام به حق و حقوق دیگران از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از اختلافات، بزه ها و در وجه بالاتر ریشه بسیاری از قتل‌ها در جامعه عدم آگاهی و ضعف فرهنگی است، اظهار کرد: برای آگاهی جامعه و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش باید نهادهای متولی در امر آموزش ورود جدی کرده و فرهنگ گفت وگو را در جامعه نهادینه کنند و همچنین آستانه تحمل افراد را تقویت کنند تا به این طریق بسیاری از مشکلات اجتماعی کاهش یابد. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ صلح و سازش یکی از موضوعات مورد تاکید اسلام است، اظهار کرد: لازم است فرهنگ صلح و سازش را به عنوان یک ضرورت جامعه  به دانش آموزان و دانشجویان تدریس کنیم چرا که ارتقای فرهنگ صلح و سازش در جامعه جهت کاهش جرم امری ضروری است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه قبل از هرگونه اقدامی باید با آسیب شناسی جلوی بروز اعمال ناشایست وخلاف قانون گرفته شود، ادامه داد: اگر مردم گرایش به صلح و سازش داشته باشند قسمت اعظمی از هزینه های مادی و روحی که براثر اختلاف و نزاع میان آنها وارد می‌شود، کاسته می‌شود.

به گزارش ایسنا، جامعه باید متوجه ارزش و تاثیر مثبت صلح و سازش باشد و رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در فرهنگ سازی امر صلح و سازش در جامعه دارند.

باید متولیان امر، شوراهای صلح یاری و حل اختلاف و در مجموع قوه قضائیه به سمت نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش حرکت کنند.

همچنین اگر می خواهیم امر صلح و سازش در جامعه به نحو احسنت و فراگیر حاکم شود و از سوی حجم پرونده های قضایی  و جمعیت کیفری کاهش یابد باید نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش را از خانواده و آموزش و پرورش شروع کنیم، چرا که نخستین و اصلی ترین نهاد تربیتی هر جامعه ای خانواده و مدرسه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • بزرگان استان قزوین اجازه شایعه سازی برای مدیران را ندهند
  • انتقاد آقای اقتصاد به سیاست های تعدیل اقتصادی
  • فقر پژوهش در حوزه خشونت سیاسی
  • صلح و سازش، ظرفیتی برای کاهش جمعیت کیفری
  • خرید دریچه فاضلاب چدنی در تهران | شرکت دانش بنیان ذوب ریزان
  • پویایی و نشاط جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح است
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته